Visie

Een sterk merk
Een merk is het fundament onder elk bedrijf, groot én klein. Een sterk merk loont in veel opzichten. En dat is ook wetenschappelijk bewezen. Het zorgt voor een stevige concurrentiepositie en betere financiële prestaties. Maar een sterk merk heeft meer voordelen. Het motiveert medewerkers, verhoogt klantloyaliteit, biedt een platform voor extensies en zorgt voor een betere positie op arbeidsmarkt. Kortom; een sterk merk heeft meer succes. Maar hoe versterk je een merk?

Verbindend element
Merkontwikkeling is geen ‘plan en control-exercitie’, maar een dynamisch en evolutionair proces. Bovendien is het niet alleen een discipline van de marketingafdeling. Het merk is ook het verbindende element van de gehele organisatie. Dit betekent dat niet alleen de externe kant van het merkenbeleid (zoals marketingcommunicatie) belangrijk is, maar ook de interne kant (zoals gedrag van medewerkers). Zo sla je een brug tussen medewerkers en consument. Dit vraagt om een stapsgewijze, organisatiebrede aanpak.

 

Maak van je merk een kassucces
Het bouwen van een merk kan je vergelijken met het maken van een film. Verschillende disciplines maken van een film een kassucces (sterk merk). Een goed scenario (merkverhaal), voortreffelijke cast & crew (medewerkers), prachtig decor (werkvloer) en spraakmakende special effects (marketing & communicatie) moeten zorgen dat het publiek (klanten) wordt vermaakt. Net als bij het maken van een film, heb je bij merkontwikkeling ook een regisseur nodig die dit proces in goede banen leidt: een ‘merkregisseur’.

shutterstock_181325186 retouche2

 

Benieuwd hoe ik je merk kan versterken?